بَاب
قَصْرِ
قِرَاءَةِ
الصَّلَاةِ
فِي السَّفَرِ
6. Yolculukta Namaz
Kılarken Kıraati Kısaltmak
حَدَّثَنَا
حَفْصُ بْنُ
عُمَرَ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ عَدِيِّ
بْنِ ثَابِتٍ
عَنْ
الْبَرَاءِ
قَالَ
خَرَجْنَا
مَعَ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فِي سَفَرٍ
فَصَلَّى
بِنَا
الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ
فَقَرَأَ فِي
إِحْدَى
الرَّكْعَتَيْنِ
بِالتِّينِ
وَالزَّيْتُونِ
el-Berâ (r.a.)'dan;
demiştir ki: Resûlullah ile birlikte bir yolculuğa çıkmıştık. Bize kıldırdığı
son yatsı namazında (ilk) iki rekatın birincisinde et-Tîn sûresini okudu.
İzah:
Buhârî, ezan, tefsîr
sûre; Müslim, salât; Tirmizî, mevâkit; Nesâî, iftitâh; ibn Mâce, ikâme: Dârimî,
salât; Ahmed b. Hanbel, H, 300, 327, 330, 531, 532, IV, 284, 29İ, 298, 302,
304, V, 354.
Bu hadis-î şerif
yolculukta meşakkat bulunduğu için yolculuk esnasında kılınan namazlarda
kıraati kısa tutmanın caiz olduğuna delâlet etmektedir. Gerçekten Resûl-i Ekrem
(s.a.v.) hazar zamanların da yatsı namazlarında Şems, Leyi ve İnşikak
sûrelerini okurdu.
Bu da gösteriyor ki
Resûl-i Ekrem (s.a.v.) seferde olsun hazarda olsun yatsı namazlarında evsat-i
mufassal denilen Târik Sûresi ile Beyinne Sûreleri arasındaki kısa sûreleri
okurdu. "Bu bakımdan zaruret olmadıkça yatsı namazında orta sureleri
okumak sünnettir. Çünkü, yatsı istirahat ve uyku zamanına tesadüf eden bir
namazdır. Onu fazla uzatmaya cemaatin tahammülü yoktur. Bu mesele özellikle
yolculukta daha da önem kazanır. Bu mevzuda delil, Ömer (r.a.)'in Hz. Ebû Mûsâ
el-Eş'ari'ye; "akşam namazında kısa sûreleri, yatsıda orta, sabah
namazında da uzun sûreleri oku” diye yazdığı mektuptur. Bir de Resûlullah
(s.a.v.)'ın yatsı namazında Bakara sûresi'ni okuyan, Muaz b. Cebel'i muâhaze
buyurmasıdır.[bk. Davudoğlu Sahih-i Müslim Terceme ve Şerhi, IV, 246.]